9 اشتباه رایج در بازاریابی در شبکه های اجتماعی که به هیچ وجه نباید مرتکب شوید!

آیا به نظر شما در خیابان های امروزی می توان با گاری و ارابه به حمل و نقل و جا به جایی افراد یا کالاها پرداخت ؟ مشخصا “نه ” . سیستم خیابان ها و فرهنگ و سبک زندگی مردم کاملا در طی این سالها تغییر کرده و نمی توانیم از این نوع وسایل نقلیه همچنان استفاده کنیم و توقع داشته باشیم که سریع و سالم هم به مقصد برسیم !

این روزها بحث داغ کسب و کارها ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی است . برای موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم باید شیوه های سنتی تبلیغات را کنار بگذاریم و با محیط شبکه های اجتماعی و نحوه صحبت کردن با مشتریان در این محیط آشنایی کامل پیدا کنیم .

گاهی برندی به هدف جذب مشتری بیشتر به بازاریابی در شبکه های اجتماعی رو می آورد ولی به جای اینکه نتیجه مثبتی بگیرد اتفاقا با عملکرد غیر حرفه ای و اشتباه ، نتیجه کاملا عکس می گیرد . درست است که این روزها حضور در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها یک ضرورت به حساب می آید و به خودی خود می تواند یک قدم مثبت برای اعتبار و شناساندن برند به مخاطبان باشد، اما اگر دچار یک سری اشتباهات رایج شوید قطعا نمی توانید پیام اصلی خود را به مخاطبتان برسانید و عملا حضور یا عدم حضور در شبکه های اجتماعی نه تنها هیچ اثری ندارد که گاهی تاثیری منفی بر ذهن مخاطب دارد .

بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی
بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی اگر مشتری ای از شما راضی باشد با حضور در صفحه شما و با تعریف از برند و محصولات شما می تواند تاثیری بیشتر از گران ترین تبلیغات بیلبوردی داشته باشد و بالعکس گلِگی های مشتریان ناراضی هم می تواند چنان تاثیری منفی روی ذهنیت مخاطب بذارد که شاید با ماه ها و حتی سالها تبلیغ و مشتری مداری نتوانید این لکه سیاه را پاک کنید . پس بهتر است برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاملا هوشمندانه و زیرکانه عمل کنید.

در این مقاله سوشال می خواهیم در مورد   9  اشتباه مهلکی که اگر آنها را در بازاریابی در شبکه های اجتماعی انجام دهید به احتمال زیاد در تبلیغات در شبکه های اجتماعی با شکست مواجه می شوید صحبت کنیم.

  9 اشتباه رایج کسب و کارها در بازاریابی در شبکه های اجتماعی که به هیچ وجه نباید مرتکب آنها شوید :

1. انتشار یک محتوا و پست تکراری در همه شبکه های اجتماعی

هر کدام از رسانه های اجتماعی فضا و فرهنگی کاملا مختص خودشان دارند و هیچ کدام شبیه هم نیستند . محتوا و موضوعی که ممکن است در اینستاگرام جواب دهد ممکن است در تلگرام اصلا مورد توجه قرار نگیرد . پس سعی نکنید با استفاده از ربات ها یک محتوای تکراری را در یک ساعت مشخص در همه شبکه های اجتماعی منتشر کنید . یکی از بدترین نتیجه های این روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که اگر کاربری به چند صفحه اجتماعی شما دسترسی داشته باشد و هر روز با محتوای تکراری در همه صفحات شما مواجه شود دیگر اهمیتی به به روز رسانی های شما نمی دهد .

2. خودخواهانه هیچ کاربر یا فالووری را دنبال نکنید

همانطور که همه میدانیم در کنار واژه شبکه های اجتماعی همیشه یک ” رسانه ” هم قرار می گیرد . و رسانه هم قطعا یک مسیر یک طرفه را نباید برود . . پس جوری خودخواه و مغرور نباشید که هیچ فرد یا برند دیگری را فالو نکنید . سعی کنید حداقل تعدادی از فالورها را دنبال کنید، پست های آن ها را لایک کنید، برایشان کامنت بگذارید، جواب کامنت هایشان را بدهید و حتی از پست های مخاطبان خود و باز نشر آنها به عنوای یک محتوای رایگان بهره ببرید.

نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی
نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی

3. حساب شخصی و کسب و کار شما یکی است !

آیا شما با همان لباس رسمی ای که به سرکار می روید در خانه هم میگردید ؟!! برای مخاطب کسب و کار شما بدترین چیز این است که صفحه شما را به عنوان یک صفحه کسب و کاری باز کند و با عکس شما و خانواده در کنار ساحل در بین عکس های تجاری مواجه شود !! این کار باعث میشود زندگی شخصی شما با زندگی کسب و کاری شما مخلوط شود که این اصلا خوب نیست . با اینکار در ذهن مخاطب کاملا غیر حرفه ای تعریف می شوید .

4. جواب مشتریان یا مخاطب خود را نمی دهید

اینکه شما فقط در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید و مشغول بازاریابی در شبکه های اجتماعی با روش های گوناگون باشید ، برای جذب و حفظ مخاطب کافی نیست . شما باید به مشتری و مخاطب امروزی در شبکه های اجتماعی احترام بگذارید و پاسخ تمام ابهامات و سوالات آنها را بدهید . اگر اینکار را نکنید به زودی مخاطب هم شما و برند شما را نادیده می گیرد .

چگونگی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
چگونگی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

5. در همه شبکه های اجتماعی حضور دارید

بعضی از کسب و کارها فکر می کنند که باید در همه شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند و جالب است که انقدر تعداد صفحه های شبکه اجتماعی کسب و کارشان زیاد است که  وقت نمی کنید به هیچ کدام از آنها برسند . بهتر است در شروع کار حتما دو یا 3 شبکه اجتماعی که به نظر خودتان به استراتژی شما در بازاریابی در شبکه های اجتماعی نزدیک است را انتخاب کنید و از آنها شروع کنید و تمام وقت خود را به به روزسانی و تولید محتوای خوب برای این صفحات اختصاص بدهید .

6. اعتدال در پست گذاری را رعایت نمی کنید

برای موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی لازم است نه زیاد باشید نه کم ! یعنی چی؟حضور در شبکه های اجتماعی هم مانند زندگی در واقعیت نیاز به تعادل دارد . نه انقدر کم حضور داشته باشید که به کل مخاطب شما را فراموش کند و نه انقدر زیاد حضور داشته باشید که مخاطب را کلافه کنید و دل آشوبه بگیرد موقع دیدن نام برند شما !

روش های درست بازاریابی در شبکه های اجتماعی
روش های درست بازاریابی در شبکه های اجتماعی

7. حضور در شبکه ها ی اجتماعی بدون هیچ تخفیف یا امتیازی برای مشتری

هیچ چیزی شیرین تر از هدیه هایی هر چند کوچک یا کوپن های تخفیف برای مخاطبی که در شبکه های اجتماعی شما حضور دارد نیست . البته این عمل هم نباید هر روز تکرار شود بلکه باید با یک استراتژی خاصی ، هدیه هایی مناسب و جذاب در روزهای معینی از ماه یا مناسبت های خاص برای مشتریان یا همه مخاطبین برند تان در نظر گرفته بگیرید.

8. دوست دارید همین فردا نتیجه بگیرید

هیچ موفقیتی بدون تلاش و گذر زمانِ معقول به دست نمی آید . برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم باید صبور باشید. موفقیت در تبلیغات در شبکه های اجتماعی فرآیندی زمان بر است . نباید توقع داشته باشید یک هفته ای یا حتی یک ماهه نتیجه بگیرید . نتیجه گرفتن در بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز به حضور مداوم و هوشیارانه دارد . پس عجله نکنید !

9. تلاش می کنید محصولات خود را به اجبار به دست مشتری بدهید

در شبکه های اجتماعی به جای اینکه به فکر فروش محصولاتتان باشید بیشتر به فکر معرفی برند خود باشید . حداقل در کوتاه مدت استراتژی خود را بر فروش محصولاتتان نگذارید . بهتر است در شبکه های اجتماعی خبرهای جدید از عرضه محصولاتتان بگذارید ، از موفقیت هایتان به مخاطب خود بگویید و در اولویت اول و قبل از همه این کارها ، مخاطب خود را سرگرم کنید ! تا زمانی که مخاطب با شما وارد رابطه نزدیک و عاطفی نشود و صفحه شما را دوست نداشته باشد نمی توانید توقع هیچ اقدامی از طرف او داشته باشید.

مطالب مرتبط